Obsługa klienta (Pn–Pt: 8–18): +48 (0) 22 39 70 976
Oznaczenia opon

Oznaczenia opon

Jak odczytywać oznaczenie opon?

Zakup odpowiednich opon jest procesem długim i skomplikowanym. W ofercie kierowca znaleźć może niezliczoną ilość producentów, modeli i rozmiarów, w różnych kategoriach cenowych i jakościowych. Często ciężko jest stwierdzić, jakie opony pasują do konkretnego pojazdu i które będą najlepiej współgrać z jego parametrami i właściwościami.

Dobór pasujących opon wiąże się także ze specjalistyczną wiedzą na temat tego, co każda sobą reprezentuje, jakie są jej parametry i do jakich aut powinna być montowana. W celu wyjaśnienia tych kwestii, producent ogumienia umieszcza na nim ciąg oznaczeń, determinujących charakter danej opony. Bardzo ważne jest, aby posiadać podstawową wiedzę na temat oznaczeń na oponie, gdyż pozwala to na bardziej świadomy zakup nowego ogumienia. Z czysto technicznego punktu widzenia, znając oznaczenia na oponie, można bardziej trafnie dobrać ją do konkretnego pojazdu i jego parametrów. Niestety jednak, oznakowania te są często dla przeciętnego nabywcy opon zawiłe i niezrozumiałe.

Aby ułatwić proces zakupu odpowiednich opon, prezentujemy szczegółowy przegląd wszystkich najważniejszych oznaczeń, występujących na oponach. Posłużyliśmy się przykładem opony Pirelli, gdzie jednak nie wszystkie ważne oznaczenia są widoczne. Poniżej można znaleźć tabelę, ze wszystkimi pozostałymi oznakowaniami.



Główne oznaczenia na oponach

Producent i rozmiar opon

Nazwa producenta opony pojawia się na jednej ze stron opony. W tym wypadku jest to firma Pirelli

Rozmiar opony

Szerokość opony, jej wysokość i średnica jej obręczy. 255 to wartość określająca szerokość opony w milimetrach, mierzona od zewnętrznego do jej wewnętrznego boku. 50 to wysokość profilu opony, wyrażona w procentach. Oblicza się ją poprzez podzielenie wartości wysokości opony przez wartość jej szerokości i pomnożenie otrzymanej liczby przez 100. W dzisiejszych czasach przeważa tendencja produkowania opon o profilu znacznie niższym niż w przeszłości. Litera R określa radialną budowę opony, a cyfra 19 średnicę felgi, wyrażoną w calach.

Oznaczenie rozmiaru opon

Oznaczenie indeksu prędkości i nośności

Indeks prędkości i nośności

Wyznacznik maksymalnej prędkości, z jaką na danej oponie można się poruszać oraz maksymalnego dopuszczalnego obciążenia na pojedynczą oponę. W przypadku tej opony jest to oznaczenie 107HM, co znaczy, iż maksymalna ładowność na pojedynczą oponę wynosi 975 kilogramów, a maksymalna prędkość 210 km/h. Dane te odczytuje się z tabeli indeksów prędkości i nośności.


Nazwa handlowa opony

Jest to nazwa modelu opony. Tutaj Scorpion Ice&Snow.

Nazwa handlowa opony

Data produkcji opony

Kod DOT- data produkcji

Jest to skrót od Amerykańskiego Departamentu Transportu (z języka angielskiego Department of Transport). Gdy kod ten pojawia się na oponie, oznacza to, że została ona zaakceptowana do użytku właśnie przez ten departament i spełnia jego wszystkie normy dotyczące bezpieczeństwa użytkowania. Po nazwie DOT pojawia się kod liczbowy- ten, składający się z 4 cyfr, oznacza tydzień i rok wyprodukowania opony, czyli na naszym przykładzie 2812- 28 tydzień 2012 roku. Jeżeli kod na oponie jest 3-cyfrowy, oznacza to, iż opona została wyprodukowana przed 2000 rokiem, czyli 159 oznacza 15 tydzień 1999 roku.


Oznaczenia warstw i rodzajów kordów opony

W tym przypadku bieżnik jest wykonany z dwóch warstw wiskozy (Rayon), dwóch warstw stali (Steel) oraz dwóch warstw nylonowych (Nylon). Inne możliwe oznaczenia to Fibreglass (szklany), Polyester (poliester) i Aramid (aramid).

Ilość warstw opony

Opona radialna i opona bezdętkowa

Oznaczenia typu budowy opony

Radial oznacza budowę radialną (najczęściej spotykaną w dzisiejszych czasach), a Tubeless odnosi się do opony bezdętkowej. Opona radialna to taka, której osnowa ma ułożenie promieniste, czyli właśnie radialne. Opony radialne są najbardziej zaawansowane technologicznie, zapewniają mniejsze opory toczenia i większą stabilność jazdy na zakrętach. Zdecydowana większość współczesnych opon samochodowych to opony radialne i bezdętkowe.


Oznaczenia M&S

Oznaczenie M&S, skrót od angielskiego sformułowania Mud and Snow, można znaleźć na oponach zimowych, całorocznych i terenowych. Mówi nam ono o tym, iż opona jest zdatna do użytku na błocie i śniegu. Na oponach zimowych często towarzyszy temu oznaczeniu śnieżynka z górą w tle. W krajach, gdzie opony zimowe są obowiązkowe, używane ogumienie musi być wyposażone w symbol M&S.

Oznaczenie M&S

Opony aymetryczne montaż

Sposób montażu opony asymetrycznej

Opona asymetryczna charakteryzuje się różnymi rzeźbami bieżnika po obu stronach opony. Oznaczenia Outside i Inside na oponie asymetrycznej informują o właściwym sposobie montażu takiego ogumienia. Strona z napisem Outside powinna być zamontowana od zewnątrz pojazdu, a strona z napisem Inside od wewnętrznej części auta.



Europejska etykieta opony

Od 1 listopada 2012 Unia Europejska wymaga od każdego producenta ujednoliconego etykietowania opon. Unijne etykiety obowiązują na oponach do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych wyprodukowanych po 1 lipca 2012 roku. Etykieta klasyfikuje opony ze względu na ich aspekt ekonomiczny, czyli zużycie paliwa, bezpieczeństwo na mokrych nawierzchniach oraz poziom generowanego hałasu. Celem tego przepisu jest ustanowienie standardów w produkcji ogumienia i ułatwienie konsumentom podejmowania decyzji dotyczących jego zakupu. Należy pamiętać o tym, iż opona bez takiej etykiety została wyprodukowana przed 1 lipca 2012 roku!

Europejska etykieta na opony

1
Zużycie paliwa
Opony są odpowiedzialne za zużycie paliwa nawet w 20%! Ogumienie oszczędzające paliwo to takie, które można wprawić w ruch przy mniejszym nakładzie paliwa. Inaczej jest to nazywane oporem toczenia. Opony o niskim oporze toczenia to więc takie, które zużywają mniej paliwa.

Kolorowa skala od A do G określa ekonomiczność opon. Im bliżej zielonych wskaźników, tym bardziej oszczędna opona. Ogumienie sklasyfikowane w grupie A jest nawet do 7,5% bardziej ekonomiczne, niż to przyporządkowane do G. Opony pomiędzy klasami C i E to tak zwane opony klasy średniej.



2
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Oznaczenia ta wskazują szybkość hamowania pojazdu na mokrej drodze. Klasyfikacja w tej kategorii rozciąga się od A do F – im bliżej oceny A, tym krótsza droga hamowania w mokrych warunkach. Do zbadania długości drogi hamowania posłużono się wynikami testów pojazdu poruszającego się z prędkością 80km/h. Rezultaty udowodniły, iż różnica w długości drogi hamowania pomiędzy pojazdami wyposażonymi w oponami klasy A i klasy F to nawet 18 metrów!



3
Generowany hałas
Klasyfikacja ta odnosi się do poziomu zewnętrznego hałasu generowanego przez oponę. Wartość podawana jest w decybelach. Zilustrowane zostało to falami- jedna czarna fala oznacza oponę cichą, a 3 czarne fale oponę głośną. Kategoria ta została wprowadzona przez Unię Europejską w celu regulacji poziomu ogólnego hałasu wytwarzanego przez ruch drogowy. Badania wskazują, iż przebywanie przez dłuższy okres czasu w środowisku o utrzymującym się hałasie powyżej 80 decybeli może prowadzić do poważnych uszczerbków na zdrowiu.


Inne spotykane oznaczenia opon

Oznaczenie Wyjaśnienie
BasePen Mieszanka gumy, z której wykonana jest opona, odprowadza warunki elektryczne podczas kontaktu z podłożem
BLT Oznaczenia na oponie są wykonane z czarnych i wypukłych liter
BSW Oznaczenia na oponie wykonane z czarnych liter
COLD Ciśnienie powinno być sprawdzane na zimnej oponie
ECE, e, E Homologacja Unii Europejskiej dopuszczająca oponę do użytku na jej terenie
EMT (Extended Mobility Tire) Na oponie, na której można jechać nawet przy zerowym ciśnieniu
FP Opona z osłoną na felgę
FR Opona z rantem, do ochrony felgi
G1 Opona z czujnikiem ciśnienia
JLB Opasanie nylonowe, bezkońcowe
LT Na oponie do pojazdów 4x4 i lekkich ciężarówek; oznaczenie znajduje się przed rozmiarem
MADE IN... Kraj produkcji opony
MAX Maksymalne ciśnienie w oponie
OWL Oznaczenia na oponie białymi literami
P Opona do samochodów osobowych
PSP-Beta Opona o zakładkach redukujących natężenie hałasu
RBL Oznaczenia czarne, wklęsłe
RETREAD Opona bieżnikowana
RF Reinforced; opona wzmocniona, o wyższej ładowności
SST Oznaczenie na oponie RunFlat informujące o możliwości kontynuowania jazdy po jej przebiciu
TT Opona dętkowa
XL Wzmocniona konstrukcja opony i jej podwyższona ładowność

Specjalista Continental o odczytywaniu oznaczeń opon

Jest bardzo wiele oznaczeń opon i często różnią się one w zależności od kraju produkcji czy od producenta. Do najważniejszych jednak należą rozmiar, indeks prędkości i nośności oraz data produkcji. Warto jednak przyjrzeć się wszystkim widocznym oznaczeniom, aby lepiej zrozumieć istotę danej opony i skuteczniej wykorzystać jej właściwości.




Znajdż najlepsze opony przy użyciu naszego konfiguratora!







Tirendo.pl używa cookies aby zapewnić Ci najwyższą jakość wyświetlanej strony. Odwiedzając naszą stronę wyrażasz zgodę na używanie cookies.

OK Więcej informacji