Na rynku motoryzacyjnym powstaje bardzo wiele nowych pojazdów. Dostępne są różne auta o innym przeznaczeniu oraz o różnej wielkości. W związku z tym każdy z rodzajów samochodów (np. dostawcze, osobowe, ciężarowe) może wymagać innego typu ogumienia. Identyfikację opon ułatwiają specjalne oznaczenia składające się z cyfr i liter, które umieszczone są na bocznych ścianach opon. Oznaczenie opon wszystkich rodzajów w całej Europie są takie same.
225 - szerokość opony
Szerokością przekroju opony nazywa się odległość pomiędzy dwoma skrajnymi punktami na ścianie wewnętrznej i zewnętrznej. Wyraża się ją w milimetrach po nałożeniu ogumienia na felgę. Jest to pierwsza liczba w oznaczeniu opony. Oznacza to, że opona 225 55 r17 ma szerokość 225mm. Warto pamiętać, że w zależności od firmy odpowiedzialnej za produkcję opony, jej szerokość może delikatnie odbiegać od wartości podanej na oznaczeniu, jednak różnica ta jest bardzo mała.
55 - profil
Druga liczba to procentowa wartość wysokości opony obliczana z jej szerokości. Oznacza to, że profil opony 225 55 r17 stanowi 55% z 225mm, czyli 123,75mm. Jest to opona trochę większa od tak zwanych niskoprofilowych, których oznaczenie profilu mieści się w granicach 40-50%. Największe opony o pełnym profilu nie posiadają z kolei żadnego oznaczenia.
R - informacja o sposobie budowy opony
98% opon dostępnych na rynku zbudowanych jest w sposób radialny i posiadają one literkę R w swoim oznaczeniu. Włókna takiego ogumienia biegną promieniście, pod kątem prostym w stosunku do kierunku poruszania się pojazdu. Oznacza to, że model 225 55 r17 należy do grupy opon radialnych i włókna osnowy w tym ogumieniu układają się w sposób opisany powyżej.
17 średnica felgi
Ostatnia wielkość przedstawiona na oznaczeniu opony, to średnica felgi, na której powinno być zakładane dane ogumienie. Oponę 225 55 r17 można więc założyć wyłącznie na felgę mającą średnicę 17 cali co po przeliczeniu na centymetry daje 43,18cm. Założenie takiej opony na mniejszą lub większą felgę jest po prostu niemożliwe.