- Strona główna
- Indeks prędkości i nośności | Informacje| i Porady | Tirendo.pl
Indeks prędkości opon jest współczynnikiem, który informuje kierowcę o maksymalnej prędkości, z jaką dany pojazd może się poruszać, gdy jest wyposażony w konkretną oponę.
Indeks nośności opon informuje o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu w kilogramach dla danej opony, przy zachowaniu dopuszczalnej przez producenta prędkości.
Indeks prędkości jest wyrażony literą alfabetu, a indeks nośności jest wartością numeryczną. Oba parametry można znaleźć na boku opony, co doskonale obrazuje grafika poniżej.
Indeks prędkości (z języka angielskiego speed intex- SI) jest wyznaczany w kilometrach na godzinę w procesie testów laboratoryjnych, podczas których opona jest dociskana do bębna o dużej średnicy, który porusza się o dużej prędkości, sprawdzając tę maksymalną, z którą o danym ogumienie można jechać. Indeks prędkości jest wyznacznikiem maksymalnej bezpiecznej prędkości, z którą można na konkretnej oponie się poruszać. Producenci wyznaczają prędkość maksymalną, ale oczywiście nie zalecają tak szybkiej jazdy, a raczej pozostanie w granicach limitów ustalonych na drogach. Niezwykle istotne jest, aby nie przekraczać prędkości ustalonej za pomocą indeksu, gdyż grozi to po pierwsze zmniejszeniem poziomu bezpieczeństwa jazdy, a po drugie uszkodzeniem opony. Także stosowanie opon z niższym wskaźnikiem jest zakazane- dotyczy to zwłaszcza opon letnich!
Indeks nośności, określany z języka angielskiego jako LI (Load Index), jest kolejnym ważnym parametrem, o którym trzeba pamiętać, wybierając opony. Należy wybierać ogumienie o nośności równej bądź wyższej niż ta, zalecana przez producenta. Montowanie opon o niższym obciążeniu jest kategorycznie zakazane, gdyż grozi szeregiem negatywnych konsekwencji- niestabilnością prowadzenia pojazdu, obniżeniem poziomu bezpieczeństwa oraz szybszym zużyciem opony. Wybierając nowe opony, należy rozważyć indeks prędkości i nośności jako całość i wziąć pod uwagę oba parametry. Są one wzajemnie bardzo silnie powiązane i tylko mając na uwadze zalecenia producenta wobec tych dwóch indeksów, można mieć pewność wyboru odpowiedniego ogumienia.
Polskie prawo drogowe dobitnie zakazuje poruszania się pojazdami, w których zamontowane jest ogumienie o niższym indeksie prędkości i nośności niż ten określony przez producenta. Szczególny nacisk kładziony jest na opony letnie. W przypadku zamontowania opon na sezon letnie o niższych indeksach, popełniamy wykroczenie drogowe. Kwestia ta wygląda nieco inaczej w przypadku opon zimowych i jest regulowana Dyrektywą Unii Europejskiej (Dyrektywa 92/23/EWG). Mowa w niej o tym, iż opony zimowe mogą mieć niższy od ustalonego indeks prędkości, jednak nie mniejszy niż wartość Q, odpowiadająca 160 km/h. Montując opony o niższym parametrze obciążenia należy pamiętać o umieszczeniu w widocznym miejscu specjalnej naklejki, informującej o tym fakcie.
Na poniższym diagramie możemy z łatwością odczytać indeks prędkości i nośności. Na przykładzie tej opony widzimy pod numerkiem 4 obie te wartości- numeryczny indeks nośności 91, co oznacza maksymalne obciążenie na oponę 615 kilogramów, oraz literowy indeks prędkości V, wskazujący na maksymalną bezpieczną prędkość 240km/h.
Tabele te przedstawiają wartości indeksu prędkości i nośności i pomogą w sposób łatwy i przejrzysty odczytać ich wartości z danej opony.
Symbol | km/h |
---|---|
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
Symbol | km/h |
---|---|
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
Symbol | km/h |
---|---|
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
VR | > 210 |
ZR | > 240 |
LI | kg |
---|---|
50 | 190 |
51 | 195 |
52 | 200 |
53 | 206 |
54 | 212 |
55 | 218 |
56 | 224 |
57 | 230 |
58 | 236 |
59 | 243 |
60 | 250 |
61 | 257 |
62 | 265 |
63 | 272 |
64 | 280 |
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 325 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
LI | kg |
---|---|
75 | 387 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
LI | kg |
---|---|
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: czy warto zainwestować w opony o wyższych indeksach prędkości i nośności, czy raczej zostać przy oponach z pierwszego wyposażenia, czyli homologowanych?
Jeżeli chodzi o dobór opon o niższych indeksach warto pamiętać o negatywach wspomnianych wcześniej w artykule- zwłaszcza o fakcie, iż jest to postępowanie zakazane i karalne, wpływające na szybsze zużywanie się opony, gorsze prowadzenie pojazdu, a przede wszystkim na bezpieczeństwo Twoje i innych.
Znajdż najlepsze opony przy użyciu naszego konfiguratora!
Ilość: %entry-quantity%
Cena za artykuł: %entry-formattedTotalPrice%