- Strona główna
- Wymiana opon | Cenne Informacje i Porady | Tirendo.pl
Opony, będąc jedynym punktem styczności auta z nawierzchnią, spełniają najważniejszą rolę, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Dlatego jest to niezwykle istotne, aby utrzymywać je w jak najlepszym stanie przez jak najdłuższy okres czasu. Jednakże nic nie jest wieczne- co dotyczy również opon. W tym artykule dowiesz się, jak rozpoznać, kiedy zmienić opony, czym kierować się planując taką wymianę, jak się tego dokonuje, a także, w jaki sposób ewentualnie przedłużyć żywotność opon i czy jest to opłacalne.
Zużyty bieżnik
Należy regularnie sprawdzać zużycie bieżnika. Jego podstawową funkcją jest usuwanie wody lub błota pośniegowego sprzed opony, aby ta utrzymała jak największą styczność z powierzchnią. Z tego powodu jego głębokość jest kluczową wartością. Dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, jednakże nie zaleca się w tym przypadku czekać z wymianą do ostatniej chwili. Dla własnego bezpieczeństwa i komfortu należy rozważyć wymianę opon, gdy głębokość bieżnika schodzi do poziomu poniżej 3 mm.
Nierównomierne wytarcia
Oznaczają one nierównomierne zużycie opony, co może być skutkiem problemu mechanicznego, na przykład niepoprawnego wyważenia opony, niewłaściwej geometrii kół, problemów z układem napędowym lub zawieszeniem. Nierównomierne wytarcia mogą pojawić się także jako następstwo specyficznego stylu jazdy lub na skutek holowania. Można je zauważyć na całej powierzchni opony, zarówno na środku, jak i na jej krawędziach.
Podeszły wiek opony
Zaleca się wymienianie opon starszych niż 5 lat. Nawet jeżeli opona z zewnątrz wygląda przyzwoicie, guma, z której jest stworzona, w przeciągu tego okresu czasu przechodzi chemiczną reakcję, skutkującą obniżeniem jej jakości, a co za tym idzie, zaniżeniem bezpieczeństwa jazdy. Starość opony można poznać po znacznych wytarciach i pęknięciach na jej całej powierzchni.
Uszkodzenie mechaniczne
Poruszając się po nienajlepszej jakości polskich drogach, kierowca narażony jest na częste zderzania ogumienia z masywnymi przeszkodami, takimi jak krawężniki, czy krawędź gigantycznej dziury. Każde mechaniczne uszkodzenie, objawiające się przebiciem, zadrapaniem, wybrzuszeniem, czy wklęśnięciem , powinno być natychmiastowym sygnałem do wymiany opony.
Niewłaściwe dobranie
Opony powinny być odpowiednio dobrane do typu samochodu, najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta. Dozwolone są także zamienniki opon, należy jednak uważać, aby zdecydować się na właściwe. Pamiętaj: wszystkie 4 opony powinny być oponami tego samego typu!
Wymieniając opony, należy zwrócić uwagę na bardzo wiele aspektów. Pierwszym i chyba najważniejszym etapem jest wybór właściwej opony i nie chodzi tutaj o rozpoznanie wielkości i rozmiaru felgi. Chodzi o dobór ogumienia pod względem jakościowym. W sieci można znaleźć wiele opisów, testów i porównań, dzięki którym można wybrać bardzo dobre opony nie wydając przy tym dużych kwot. Warto zapoznać się z opiniami ekspertów i spojrzeć na najnowsze testy opon na dany sezon. Zaleca się wybór nowych opon. Co prawda istnieje możliwość kupna używanego ogumienia w atrakcyjnej cenie, jednak nowe opony wystarczą na dłużej, są pewniejsze i zapewniają większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zamienniki oponto kolejna opcja, którą można rozważyć, trzeba jednakże najpierw dokładnie zaznajomić się z ich rodzajami i dogłębnie rozważyć ich wykorzystanie.Następnie, należy dokładnie zapoznać się z zaleceniami producenta pojazdu, co do rozmiaru opon, ich dopasowania do średnicy felgi, ich kompatybilności z indeksem prędkości i nośności. Istotne są również czysto techniczne aspekty, jak odpowiednie wyważenie i dokręcenie opony.
Po wybraniu odpowiedniego kompletu ogumienia, można brać się za wymianę opon. Proces ten nie wydaje się być skomplikowany. Z teoretycznego punktu widzenia polega po prostu na podniesieniu auta, odkręceniu śrub, zdjęciu koła, założenia nowego, dokręceniu i powtórzeniu tego procesu trzy razy. O ile teoria wydaje się relatywnie prosta, praktyka stanowi większe wyzwanie. Poza trudnościami związanymi z odkręcaniem czy dokręcaniem śrub, przy samodzielnej wymianie opon może dojść do wielu błędów, które w czasie jazdy skutkować mogą zmniejszonym bezpieczeństwem i komfortem prowadzenia auta. Dodatkowo problemem jest wymiana opon na felgach. Wielu ludzi używa specjalnych łyżek i prętów do zdjęcia gumy z felgi. Nieumiejętne wykonanie tej czynności grozi uszkodzeniem felgi, która nie będzie już nadawać się do użytku. Warto więc powierzyć tą czynność specjalistom w warsztatach samochodowych, którzy bardzo szybko odkręcą opony, założą nowe ogumienie na felgi i przykręcą komplet do pojazdu. Wymiana opon w warsztacie to koszt oscylujący w granicach około 100 złotych. Warto zapłacić taką kwotę zamiast ryzykować zniszczenie felgi, bezpieczeństwo swoje i innych.
Bieżnikowanie jest metodą odnawiania zużytej opony poprzez nałożenie na nią nowego bieżnika. Można tego dokonać na dwa sposoby:
Wady | Zalety |
---|---|
• Zawężony wybór rozmiarów | • Niższa cena |
• Większa podatność na usterki | • Zbliżony indeks prędkości do opon nowych |
• Niższa jakość | • Głębszy bieżnik |
Wymiana opon powinna być dokonywana regularnie, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Należy dokonywać jej w sposób przemyślany, ponieważ bezpośrednio wpływa on na jakość i efektywność użytkowania pojazdu. Zawsze powinno się kierować zdrowym rozsądkiem i mieć na uwadze bezpieczeństwo swoje i innych. Innymi słowy, nie warto oszczędzać na wymianie opon i później ponosić tego potencjalnie tragiczne konsekwencje.
Znajdż najlepsze opony przy użyciu naszego konfiguratora!
Ilość: %entry-quantity%
Cena za artykuł: %entry-formattedTotalPrice%