Obsługa klienta (Pn–Pt: 8–18): +48 (0) 22 39 70 976
Indeks prędkości

Indeks prędkości i nośności opon- informacje, tabele, porady

Indeks prędkości opon jest współczynnikiem, który informuje kierowcę o maksymalnej prędkości, z jaką dany pojazd może się poruszać, gdy jest wyposażony w konkretną oponę.

Indeks nośności opon informuje o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu w kilogramach dla danej opony, przy zachowaniu dopuszczalnej przez producenta prędkości.

Indeks prędkości jest wyrażony literą alfabetu, a indeks nośności jest wartością numeryczną. Oba parametry można znaleźć na boku opony, co doskonale obrazuje grafika poniżej.



Indeks prędkości i indeks nośności opon- ogólne informacje

Indeks prędkości (z języka angielskiego speed intex- SI) jest wyznaczany w kilometrach na godzinę w procesie testów laboratoryjnych, podczas których opona jest dociskana do bębna o dużej średnicy, który porusza się o dużej prędkości, sprawdzając tę maksymalną, z którą o danym ogumienie można jechać. Indeks prędkości jest wyznacznikiem maksymalnej bezpiecznej prędkości, z którą można na konkretnej oponie się poruszać. Producenci wyznaczają prędkość maksymalną, ale oczywiście nie zalecają tak szybkiej jazdy, a raczej pozostanie w granicach limitów ustalonych na drogach. Niezwykle istotne jest, aby nie przekraczać prędkości ustalonej za pomocą indeksu, gdyż grozi to po pierwsze zmniejszeniem poziomu bezpieczeństwa jazdy, a po drugie uszkodzeniem opony. Także stosowanie opon z niższym wskaźnikiem jest zakazane- dotyczy to zwłaszcza opon letnich!

Indeks nośności, określany z języka angielskiego jako LI (Load Index), jest kolejnym ważnym parametrem, o którym trzeba pamiętać, wybierając opony. Należy wybierać ogumienie o nośności równej bądź wyższej niż ta, zalecana przez producenta. Montowanie opon o niższym obciążeniu jest kategorycznie zakazane, gdyż grozi szeregiem negatywnych konsekwencji- niestabilnością prowadzenia pojazdu, obniżeniem poziomu bezpieczeństwa oraz szybszym zużyciem opony. Wybierając nowe opony, należy rozważyć indeks prędkości i nośności jako całość i wziąć pod uwagę oba parametry. Są one wzajemnie bardzo silnie powiązane i tylko mając na uwadze zalecenia producenta wobec tych dwóch indeksów, można mieć pewność wyboru odpowiedniego ogumienia.


UWAGA!

Zakład ubezpieczeniowy może odmówić wypłacenia odszkodowania po wypadku, w którym wziął udział pojazd wyposażony w opony o indeksie nośności niższym, niż ten zalecany przez producenta!

Indeks prędkości i nośności
a prawo w Polsce

Polskie prawo drogowe dobitnie zakazuje poruszania się pojazdami, w których zamontowane jest ogumienie o niższym indeksie prędkości i nośności niż ten określony przez producenta. Szczególny nacisk kładziony jest na opony letnie. W przypadku zamontowania opon na sezon letnie o niższych indeksach, popełniamy wykroczenie drogowe. Kwestia ta wygląda nieco inaczej w przypadku opon zimowych i jest regulowana Dyrektywą Unii Europejskiej (Dyrektywa 92/23/EWG). Mowa w niej o tym, iż opony zimowe mogą mieć niższy od ustalonego indeks prędkości, jednak nie mniejszy niż wartość Q, odpowiadająca 160 km/h. Montując opony o niższym parametrze obciążenia należy pamiętać o umieszczeniu w widocznym miejscu specjalnej naklejki, informującej o tym fakcie.


Indeks predkosci i nosnosci

Gdzie znaleźć wartości obu indeksów?

Na poniższym diagramie możemy z łatwością odczytać indeks prędkości i nośności. Na przykładzie tej opony widzimy pod numerkiem 4 obie te wartości- numeryczny indeks nośności 91, co oznacza maksymalne obciążenie na oponę 615 kilogramów, oraz literowy indeks prędkości V, wskazujący na maksymalną bezpieczną prędkość 240km/h.

Indeks predkosci i nosnosci na oponie
Informacje techniczne opon

Tabela indeksu prędkości i nośności

Tabele te przedstawiają wartości indeksu prędkości i nośności i pomogą w sposób łatwy i przejrzysty odczytać ich wartości z danej opony.

Indeks prędkości - tabela:

Symbol km/h
A1 5
A2 10
A3 15
A4 20
A5 25
A6 30
A7 35
A8 40
B 50
C 60
D 65
Symbol km/h
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
Symbol km/h
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
   
   
VR > 210
ZR > 240

Indeks nośności - tabela:

LI kg
50 190
51 195
52 200
53 206
54 212
55 218
56 224
57 230
58 236
59 243
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
LI kg
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
LI kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600


Indeksy wyższe czy homologowane?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: czy warto zainwestować w opony o wyższych indeksach prędkości i nośności, czy raczej zostać przy oponach z pierwszego wyposażenia, czyli homologowanych?

Argumenty przemawiające:

1
za oponami o zawyżonym indeksie
  • Zwiększony poziom stabilności auta w czasie jazdy „pod wiatr”
  • Lepsze wchodzenie w zakręt
  • Bardziej precyzyjna jazda i lepsze reakcje na ruchy kierowcy
  • Ulepszone parametry trakcyjne- „usztywnienie” pojazdu
  • Pozytywny wpływ na sportowy charakter jazdy

2
przeciw oponom o zawyżonym indeksie
  • Mniejszy komfort podróżowania związany z „usztywnieniem” pojazdu
  • Większe opory toczenia, co oznacza zwiększone zużycie paliwa
  • Zmiana właściwości jezdnych pojazdu
  • Wysoka cena opon o wyższym indeksie prędkości

Jeżeli chodzi o dobór opon o niższych indeksach warto pamiętać o negatywach wspomnianych wcześniej w artykule- zwłaszcza o fakcie, iż jest to postępowanie zakazane i karalne, wpływające na szybsze zużywanie się opony, gorsze prowadzenie pojazdu, a przede wszystkim na bezpieczeństwo Twoje i innych.



Znajdż najlepsze opony przy użyciu naszego konfiguratora!







Tirendo.pl używa cookies aby zapewnić Ci najwyższą jakość wyświetlanej strony. Odwiedzając naszą stronę wyrażasz zgodę na używanie cookies.

OK Więcej informacji