Obsługa klienta (Pn–Pt: 8–18):
+48 (0) 22 39 70 976
Bieżnik

Bieżnik

Bieżnik opony

Można bez żadnych wątpliwości stwierdzić, że opony są najważniejszym elementem pojazdu, będąc jego jedynymi punktami stykającymi się z nawierzchnią. Oznacza to, iż to właśnie one są odpowiedzialne za bezpieczeństwo, jakość i komfort jazdy. Co więcej, obszar mający kontakt z podłożem, jest nie większy od dłoni dorosłego człowieka! Częścią opony, w głównej mierze decydującą o jej jakości, jest bieżnik. Istotny jest nie tylko typ jego budowy, ale także, a może przede wszystkim, jego głębokość i stopień zużycia. Czy to przed zakupem nowych opon czy też przed wymianą ogumienia, warto zapoznać się ze wszystkimi istotnymi informacjami dotyczącymi bieżnika. W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co ważne na temat bieżnika, jego różnych rodzajów, a także sposobów mierzenia jego głębokości.


Czym jest bieżnik?

Bieżnik to sieć kanałów i rowków, przymocowana do osnowy opony, czyli jej wewnętrznej części. Jest wykonany z mieszanki gumy i innych substancji. Bieżnik odpowiada głównie za zachowanie odpowiedniej przyczepności na drodze.

1

Bloki bieżnika - podstawowe elementy składające się na budowę bieżnika. Odpowiadają za odpowiednią trakcję opony.

2

Lamelki - są to niewielkie nacięcia, szczeliny o szerokości około 1 milimetra, znajdujące się na zewnętrznej części bieżnika. Pełnią istotną rolę zwłaszcza w ogumieniu zimowym, gdyż odpowiadają za odprowadzanie błota pośniegowego oraz wody sprzed opony.

3

Rowki - są to wgłębienia w bieżniku, które odpowiadają za jakość prowadzenia pojazdu, hamowania i przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni. Zwłaszcza w mokrych warunkach, głębokość rowków jest niezwykle istotna, gdyż decyduje ona o zdolności opony do odprowadzania wody i tym samym uniknięcia groźnego zjawiska aquaplaningu. Głębokość rowków to nic innego jak głębokość bieżnika.

4

Żebro - jest to element bieżnika, znajdujący się na całym obwodzie opony. W zależności od typu opony, jej żebro może być jednolite lub poprzecinane siecią poprzecznych rowków.

Budowa bieżnika

Typy bieżnika


Typ Cechy Zalety Wady
„żebrowy”

Rowki biegnące równolegle wzdłuż osi opony, o kształcie lekko przypominającym literę „S”

  • niskie opory toczenia
  • odporny na poślizg
  • dobre prowadzenie
  • bezpieczny
  • obniżona moc hamowania
  • wysoka podatność na zużycie
„ciągnący”

Rowki ułożone prostopadle do osi opony

  • duża moc
  • dobre hamowanie
  • zwiększone zużycie paliwa
  • wyższy poziom hałasu
  • relatywnie większa podatność na poślizg boczny
„żebrowo-ciągnący”

Rowki ułożone w sposób mieszany, kombinacja obu wzorów

  • lepsza sterowność
  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • możliwe rozdarcia rowków
  • większa podatność na zużycie
„blokowy”

Bloki poprzecinane siecią rowków

  • dobre właściwości przyspieszania i hamowania
  • bezpieczeństwo w warunkach zimowych
  • zwiększone zużycie paliwa
  • szybsze zatarcie
„asymetryczny”

Różna budowa bieżnika po jego obu stronach- od zewnątrz większe, masywniejsze bloki, zwiększające poziom przyczepności na zakrętach, od wewnątrz mniejsze klocki i gęsta sieć rowków i lameli

  • spowolnione zużycie
  • dobre parametry hamowania
  • ulepszona przyczepność w czasie pokonywania zakrętów
  • problemy z montażem
  • konieczność precyzyjnego pozycjonowania
  • mała kompatybilność z rozmiarami
„kierunkowy”

Wzór o kształcie litery „V” o licznych rowkach poprzecznych, usytuowanych pod tym samym kącie po obu stronach osi opony

  • świetne parametry na mokrej nawierzchni
  • zwiększony poziom bezpieczeństwa
  • wysoka przyczepność
  • wysoki koszt zakupu
  • potrzeba dokładnego montażu

Głębokość bieżnika

Właśnie od głębokości bieżnika zależy, jak zachowywać się będzie dana opona i jaka będzie jej jakość w czasie prowadzenia pojazdu. Głębokość bieżnika odgrywa niezwykle ważną rolę w zapewnieniu komfortowej i bezpiecznej jazdy. Jeżeli będzie on płytki, to opona będzie płaska, a co za tym idzie klocki będą małe. Efektem takiego stanu rzeczy jest słaba przyczepność i wydłużona droga hamowania nawet na suchej nawierzchni. Oprócz tego głębokość bieżnika odgrywa niezwykle istotną rolę w walce z niebezpiecznym zjawiskiem aquaplaningu. Sieć rowków i kanałów znajdujących się w oponie ma za zadanie odprowadzanie spod jej powierzchni wody oraz błota pośniegowego. Im głębszy jest bieżnik, tym bardziej wydajny jest proces odprowadzania wody i błota, a co za tym idzie - zmniejszy się ryzyko poślizgu na mokrej drodze, na błocie lub na śniegu.

Polskie prawo drogowe określa, iż minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 milimetra. Opona wyposażona jest w oznaczenia, między innymi tak zwany TWI (skrót od angielskiego Tread Wear Index, inaczej indeks zużycia bieżnika), który można znaleźć na jej boku. W miejscu tym występują zgrubienia w rowkach bieżnika, na wysokości 1,6 milimetra. Gdy bieżnik opony zrówna się z tym wskaźnikiem, oznacza to, iź opona jest zużyta i należy ją wymienić.

Pomimo określonej prawnie minimalnej głębokości bieżnika, większość ekspertów odradza czekanie tak długo z wymianą ogumienia i zaleca zakup nowego już od momentu, gdy wskaźnik ten osiągnie wartość 3 milimetrów w przypadku opon letnich i 4 milimetrów w oponach zimowych.

Wymiana opon a głębokość bieżnika

Eksperci Goodyear radzą: zwróć uwagę na sygnały, świadczące o tym, iż bieżnik opony jest zużyty, nie spełnia już swojej roli, a co za tym idzie, nadszedł czas na wymianę opon. Należą do nich przede wszystkim:

Widoczne paski z twardej gumy

Wskazują one poziom eksploatacji bieżnika i stają się widoczne dopiero w momencie, gdy osiągnie on nadmierne zużycie.

Wskaźnik na głębokościomierzu

Zakup tego niedrogiego urządzenia jest pomocny w ustalaniu dokładnej głębokości bieżnika, zarówno na jego wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie.

Obecność obcych przedmiotów

Gdy zauważymy, że w rowkach bieżnika utknęły niewielkie przedmioty, takie jak kamienie czy odłamki szkła, powinniśmy je jak najszybciej usunąć, starać się nie przebić opony. Jednak czasami zdarza się, że przedmiotem tym jest gwóźdź- w tym wypadku należy jak niezwłocznie udać się do zakładu wulkanizacyjnego w celu sprawdzenia stanu ogumienia.

Zużycie opon na zewnątrz

Oznacza to, iż opony mogą być niedopompowane, a co za tym idzie, ich ciśnienie jest za niskie. Powoduje to nadmierne zużycie paliwa i obniża poziom bezpieczeństwa.

Nadmierne otarcia w środkowej części

Jest to oznaką zbyt wysokiego ciśnienia w oponach. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do pęknięcia opony.

Zużycie pojedynczej opony

Może być skutkiem problemu w konkretnej części pojazdu lub z jego specyficzną częścią. Niekiedy, potrzebne jest jedynie odpowiednie wyważenie opony i dokręcenie kół, aby tej sytuacji uniknąć.

Nierównomierne zużycie

Opony na przedniej osi ulegają szybszej eksploatacji, gdyż znajdują się pod silnikiem. Warto wtedy jednak sprawdzić zawieszenie. Gdy dotyczy to tylko opon po jednej części pojazdu, zaleca się kontrolę ustawień zbieżności kół.

Głębokość bieżnika

Jak mierzyć głębokość bieżnika?

Wskazówka

Głębokość bieżnika można także łatwo i tanio sprawdzić za pomocą zapałki. Należy włożyć zapałkę w rowek, zaznaczyć jego głębokość długopisem, po czym zmierzyć zaznaczony odcinek miarką lub linijką.

Pomiar głębokości bieżnika jest czynnością relatywnie nieskomplikowaną, którą można przeprowadzić w przydomowym garażu. Przed właściwym pomiarem istotne jest, aby ustawić pojazd w taki sposób, który umożliwia dokładną inspekcję bieżnika. Auto powinno zostać ustawione na równej i płaskiej nawierzchni, przy zaciągniętym hamulcu ręcznym. Następnie należy obrócić kierownicę w prawo lub w lewo, tak, aby koła ustawione zostały pod kątem 45 stopni. Głębokość bieżnika najdokładniej i najłatwiej jest mierzyć przy pomocy głębokościomierza, który można kupić w dobrych warsztatach samochodowych i u oficjalnych dealerów.


Bieżnik opony zimowej

Bieżnik odgrywa wyjątkowo ważną rolę w ogumieniu na sezon zimowy. Musi być on specjalnie dostosowany do warunków panujących podczas tej pory roku- dużej ilości zalegającego śniegu i błota pośniegowego, ulewnych deszczy, gołoledzi i lodu. Rzeźba bieżnika powinna charakteryzować się właściwościami „wgryzania się” w śnieg i lód, a mieszanka, z której został on wytworzony, musi być odporna na niskie temperatury. Bieżnik o odpowiedniej głębokości odgrywa zimą specjalną rolę w usuwaniu spod opony wody i błota pośniegowego, co znacznie wpływa na poprawę stanu bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Eksperci uważają, iż bieżnik opony zimowej nie powinien być płytszy niż 4mm. Spadek poniżej tej wartości oznacza zużycie opony i znaczną utratę jej sezonowych właściwości, tak istotnych zimą. Zmianę parametrów opony o zużytym bieżniku zbadała organizacja ADAC, testując opony zimowe o różnej głębokości bieżnika pod różnymi względami. Testom poddano trzy komplety opon w rozmiarze 185/60 R14 - jeden z bieżnikiem o głębokości 9 mm, drugi 7,5 mm, a trzeci 4mm. Opony o najgłębszym bieżniku wypadły najlepiej na nawierzchniach ośnieżonych, oblodzonych i mokrych. Uderzająca zwłaszcza jest próba aquaplaningu- opony o 9 milimetrowych bieżniku wpadły w poślizg przy prędkości 84hm/h, a te o 4 milimetrowej głębokości przy prędkości 60km/h!


Specjalista firmy Continental o bieżniku opony


Bieżnik opony i jego głębokość powinny być decydującymi czynnikami przy wyborze naszego ogumienia. Zwłaszcza w wymagających warunkach zimowych, nie można lekceważyć widocznych znaków zużycia bieżnika, gdyż oznacza to utratę przez oponę jej kluczowych właściwości, a co za tym idzie, zmieszczenie poziomu bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu. Należy regularnie sprawdzać głębokość bieżnika i pilnować, aby nie spadła ona poniżej krytycznego poziomu 1,6 milimetrów, gdyż wtedy grozi to nie tylko potencjalnym wypadkiem, ale także pewnym mandatem!




Znajdż najlepsze opony przy użyciu naszego konfiguratora!







x
Wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na ich stosowanie.
OK
Wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na ich stosowanie.
OK