Na rynku wyrobów gumowych, bardzo wysokie miejsce zajmują opony do różnych rodzajów pojazdów. Dzięki specjalnym europejskim przepisom, każda opona po zejściu z taśmy produkcyjnej, musi mieć odpowiednie oznaczenia, które pozwolą określić klientowi rozmiar, przeznaczenie oraz inne istotne parametry ogumienia, które zamierza kupić.
175 - szerokość przekroju
Pierwszym elementem opisu każdej opony jest liczba określająca tak zwaną szerokość profilu. Mierzy się ją po nałożeniu ogumienia na odpowiednią felgę. Jest to odległość pomiędzy dwoma skrajnymi punktami, z których jeden umieszczony jest na zewnętrznej, a drugi na wewnętrznej ścianie danego modelu opony. Wielkość ta w rzeczywistości może być trochę mniejsza lub większa (są to mikroskopijne różnice) od wartości podanej w oznaczeniu. W związku z powyższymi informacjami można stwierdzić, że model opony 175 80 r14 ma 175mm szerokości.
80 - profil
Druga liczba umieszczona obok oznaczenia szerokości, to tak zwany profil opony, czyli wysokość boku ogumienia. Wartość ta wyrażana jest w procentach, a nie w milimetrach. Informuje ona, jaką część szerokości opony stanowi jej wysokość. W przypadku ogumienia 175 80 r14, jest to 80% z 175mm, czyli 140mm. Jest to opona o wysokim profilu i w niektórych przypadkach jej oznaczenie może wyglądać następująco: 175 r14. Opony samochodowe o niższych profilach mają mniejsze wartości na oznaczeniach (40-50).
R - sposób budowy opony
Litera R jest oznaczeniem informującym, w jaki sposób została zbudowana dana opona. W tym przypadku włókna osnowy układają się prostopadle do kierunku jazdy (wychodzą promieniście ze środka koła). Jest to tak zwane ogumienie radialne. Na tej podstawie można stwierdzić, że modele 175 80 r14 należą do grupy opon radialnych.
14 - średnica felgi
Ostatnia liczba, to podana w calach średnica felgi, na którą zakłada się oponę. Nie można używać felg większych lub mniejszych niż te na oznaczeniu. Na przykład oponę 175 80 r14 można założyć wyłącznie na felgę o średnicy 14 cali, czyli 35,56mm.