Obsługa klienta (Pn–Pt: 8–18):
+48 (0) 22 39 70 976
Ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Opony są jedynym punktem styku samochodu z podłożem, dlatego odgrywają niezwykle istotną rolę w zachowaniu auta. Warto więc mieć pewność, że w naszych oponach samochodowych jest właściwe ciśnienie. Nieodpowiedni poziom ciśnienia może narazić nas na niebezpieczeństwo na drodze oraz zdecydowanie pogorszyć jakość jazdy. Niewłaściwe ciśnienie wpływa również na żywotność naszych opon, znacznie je skracając. Poniżej przedstawiamy zbiór generalnych informacji oraz porad dotyczących prawidłowego ciśnienia w oponach. Zapraszamy do lektury!.

Ciśnienie w oponach: ogólne informacje

Gdzie można sprawdzić prawidłowy poziom ciśnienia ?Opony samochodowe posiadają ciśnienie na różnym poziomie (w zależności od typu opon) i może być ono odczytywane na zewnątrz opony. W większości opon występuje ciśnienie pomiędzy 2,0 bar a 2,4 bar. Jednak każdy producent samochodu zaleca inne ciśnienie opon, co łatwo można sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu. Informacja ta powinna się również znajdywać na zaworze zbiornika paliwa lub na drzwiach kierowcy.

Jak mierzyć ciśnienie w oponach

Jest to pytanie, które zadaje sobie wielu kierowców. Jednym ze sposobów uzyskania prawidłowej wartości ciśnienia jest sprawdzenie naklejki znajdującej się w samochodzie, wskazującej optymalne wartości dla osi przedniej i tylnej. Przy tej czynności należy jednak zwrócić uwagę na wielkość obciążenia. Miejsca, w których etykieta może być przymocowana, to ramy po stronie kierowcy lub pasażera. Naklejki są widoczne po uchyleniu drzwi. Również w instrukcji obsługi pojazdu, zwykle znajdziemy listę wymaganych danych.

Ciśnienie w oponach powinno być kontrolowane regularnie, co najmniej raz w miesiącu, a najlepiej co dwa tygodnie. Przed każdą dłuższą trasą zaleca się również kontrolę ciśnienia w oponach. Niskie ciśnienie w oponie szybko prowadzi do nadmiernego zużycia paliwa, a co za tym idzie niepotrzebnego szkodzenia środowisku naturalnemu i wzrostowi kosztów.

Tabela ciśnień w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach jest ważne szczególnie pod względem bezpieczeństwa i ekonomicznym. Niestety, w dzisiejszych czasach niewiele stacji benzynowych oferuje kierowcom tabele ciśnień, a samodzielne znalezienie takiej informacji może zająć dużo czasu. Z tego powodu warto jest zajrzeć do najnowszej tabeli ciśnień Continental na 2013/2014, w której zebrane zostało ponad 700 marek pojazdów od 42 producentów z dokładnymi danymi na temat odpowiedniego dla nich ciśnienia w oponach. Tabela ciśnień jest dostępna do pobrania w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, włoskim i niemieckim tutaj

Ciśnienie w ogumieniu i jego zmiany

Zgodnie z prawami fizyki, istnieje bezpośredni związek między zmianami temperatury i zmianami ciśnienienia. Zmniejszenie temperatury powoduje zmniejszenie ciśnienia w oponach. Z drugiej strony, gdy temperatura wzrasta, rośnie również ciśnienie. Ponieważ temperatura opon i temperatura gazu zawartego w nich jest w znacznym stopniu uzależniona od temperatury zewnętrznej, opony samochodowe odnotowują spadek ciśnienia w zimie i jego wzrost w lecie. Dlatego należy dostosować ciśnienie w różnych porach roku. Szacuje się, że zmiana temperatury o 10 ° C powoduje różnice ciśnień wielkości około 0,07 bara.

Przyczyny utraty ciśnienia
  • Przepuszczalność powłoki
  • Nieszczelność zaworów
  • Zmiany temperatury

Ciśnienie w oponach a regulacje prawne

Od 1 listopada 2014, zgodnie z nowymi przepisami Unii Europejskiej, czujnik ciśnienia w oponach będzie obowiązkowy w nowych samochodach. Te nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. TPMS, czyli systemy monitorowania ciśnienia opon, nie jest obecnie popularnym rozwiązaniem w Polsce. Czujniki mają informować kierowcę w sposób akustyczny lub wizualny o spadku ciśnienia i potrzebie jego korekty. W te sposób czujnik ciśnienia dołączy do innych obowiązkowych elementów wyposażenia samochodu, jak pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, ESP oraz ABS. Oznacza to, iż nie będzie trzeba pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w oponach.

Pompowanie azotem

Pompowanie opon azotem nie jest nowym rozwiązaniem, znane jest już od lat sześćdziesiątych XX wieku. Dalej jednak metoda ta budzi kontrowersje i ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Polega ona na wykorzystaniu do napompowania opon sprężonego azotu, a nie powietrza z kompresora. Napompowania azotem nie można jednak dokonać samemu, należy udać się do warsztatu samochodowego. Opinią powtarzaną przez przeciwników jest stwierdzenie, iż powietrze składa się w większości z azotu więc „nie ma sensu przepłacać”, że taki zabieg jest nieopłacalny w stosunku do aut osobowych i ma sens jedynie w pojazdach ciężarowych, które przewożą duży ładunek na długich trasach. Wadami tego rozwiązania jest także utrudnienie kontrolowania ciśnienia w oponach, koszty pompowania oraz czas poświęcony na wizytę w garażu. Koszt takiej usługi wynosi około 20-30 złotych.

Natomiast, zgodnie z opiniami zwolenników, niesie to za sobą wiele korzyści takich jak:
  • Aż trzykrotnie dłuższe utrzymywanie ciśnienia niż w oponach napełnionych powietrzem
  • Redukcja możliwości korozji i rdzy, azot nie wchodzi w reakcje z metalami
  • Poprawienie żywotności opony, bieżnik wystarcza na dłużej
  • Brak zagrożenia pożarem (azot jest niepalny)
  • Mniejsze wahanie ciśnienia podczas zmiany temperatury

Potrzebujesz nowych opon? Najszybciej znajdziesz odpowiedni model przy pomocy naszego konfiguratora!







Wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na ich stosowanie.
OK
Wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na ich stosowanie.
OK