Niedawno powstały specjalne europejskie przepisy regulujące oznaczenie opon. Nakazują one umieszczenie na bocznej ścianie opony ciągu znaków zawierającego podstawowe informacje na temat przeznaczenia opony oraz jej podstawowych parametrów. Zazwyczaj oznaczenie składa się z czterech elementów opony samochodowe pełnoprofilowe mają oznaczenie z trzema elementami).
155 - szerokość
Pierwszą informacją, jaka powinna być umieszczona na każdej oponie jest szerokość przekroju opony wyrażona w milimetrach. Powinno się ją mierzyć po prawidłowym nałożeniu opony na odpowiednią felgę. Szerokością opony nazywa się odległość znajdującą się pomiędzy dwoma skrajnymi punktami umieszczonymi na ścianie zewnętrznej i wewnętrznej. Szerokość opony z oznaczeniem 155 70 r13, to 155mm, jednak w zależności od producenta może ona być trochę szersza lub węższa (np. 154mm lub 156mm).
70 - profil
Druga liczba jest procentową wartością profilu. Oznaczenie to informuje, jaką część szerokości przekroju stanowi profil opony (czyli wysokość boku). Oznacza to, że w przypadku opony 155 70 r13 wysokość profilu, to 70% ze 155mm. Po przeliczeniu daje to 108,5mm. Opony pełnoprofilowe nie posiadają takiego oznaczenia, a z kolei ogumienie niskoprofilowe posiada niskie wartości (od 40 do 50).
R - budowa radialna opony
Literka R znajdująca się w oznaczeniu informuje użytkownika o budowie radialnej ogumienia. Opona 155 70 r13, tak jak 98% opon dostępnych na rynku jest oponą radialną. Jej włókna ułożone są promieniście pod kątem prostym w stosunku do kierunku toczenia się opony.
13 - rozmiar felgi
Ostatnią wartością przedstawioną na oznaczeniu jest rozmiar felgi, a ściślej mówiąc - jej średnica wyrażona w calach. Jest to bardzo ważna informacja umożliwiająca dobranie odpowiedniej felgi (nie można założyć opony na mniejszą lub większą felgę). Na podstawie tych informacji wiadomo, że ogumienie 155 70 r13 można zakładać na felgi o średnicy 13 cali, czyli 33,02cm.
Teraz opony letnie 155 70 R13 zostaną z łatwością rozszyfrowanei odpowiednio dopasowane.